Het meest unieke van het concept Powerhouse Boat is wel dat eigenaar Dick Gilles ook de bedenker, bouwer, ervaren zeeman en toekomstige gebruiker is. Iedere vezel van zijn lijf en hersenen is gericht op het continu verbeteren van de details. Hij is niet voor niets bekend als ‘maritieme innovator’ en loopt voorop op duurzaamheid in alle aspecten. Bovendien is hij een inspirator, met een neus voor talent bij zijn klanten en partners.
Zijn doel is om een robuust, zelfvoorzienend schip te bouwen, waarop je met een heel gezin – of met ruime bemanning – op een efficiënte en effectieve wijze kunt zeilen en energieneutraal wonen, tot in de verste uithoeken van onze planeet. De gebroeders Langenberg tekenden voor het ontwerp.
Onderstaand gaan we in op:
Het schip is een uitgekiende combinatie van conventionele technieken en de laatste innovaties. Zonnepanelen en windmolens wekken de stroom op.
De 6-cilinder Perkins diesel (225 pk) is gekoppeld aan twee elektromotoren van 55 kW elk. Uiteraard een hybride opstelling voor zowel diesel als elektrische aandrijving. De (16) lithiumbatterijen zijn in eigen beheer ontwikkeld en laden in 2 à 3 uur op voor 2 tot 3 weken stroomvoorziening. Twee accu’s zorgen voor de aandrijving van de hydraulische boegschroef. De zonnepanelen op het dak komen ook uit de eigen koker. Ze zijn flexibel en beloopbaar. Er wordt gewerkt aan een drie-fasen grid, zodat ook walstroom gebruikt kan worden.
De warmtewisselaar van titanium plaat kan uit zout en zoet oppervlaktewater energie opwekken. Zelfs bij een watertemperatuur van 5oC geeft de warmtepomp voldoende warmte om met warm water te douchen en het schip behaaglijk te houden.
Voor het eerst is een balansventilator op een varend woonschip toegepast. Vrijgekomen warmte, als de waterdamp condenseert in de ventilatielucht, wordt teruggeblazen in inkomende frisse lucht.
Wonen op een schip is wonen in directe relatie met de natuur. Je beleeft je omgeving direct en intens, welk uitzicht je ook hebt. Mede hierdoor zijn we ons ervan bewust dat alles wat je aan boord brengt er ook ooit weer vanaf moet en dat water, energie en gezonde lucht niet eindeloos voorradig zijn. Op de Powerhouse Boat is onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk. Minimalistisch wonen in een efficiënte en effectieve leefomgeving, zonder overbodige spullen en ballast. Dat wordt als volgt bereikt:
Het ontwerp is afgestemd op zo min mogelijk geluidsoverlast, geen koudegeleiding of condensatie en een optimale energiebalans. De warmte-energiebesparing is ca. 75% ten opzichte van conventionele systemen. De machinekamer is luchtdicht afgesloten en zelfs de patrijspoorten zijn op maat gemaakt.
Er is voldoende ruimte om water, proviand en brandstof mee te nemen en op te bergen. Dankzij de relatief geringe diepgang (1,95m) kan ze ook kleinere havens en binnenwateren aanlopen, zonder aan zeewaardigheid te verliezen.
De Powerhouse Boat is geschikt voor een relatief grote bemanning, want het moet met een gezin bewoond kunnen worden. Mede dankzij de vaste ballast is het schip koersvast en heeft gemakkelijke bewegingen tijdens hoge zeegang. De kiel is een stuk langer, met een aansluitend roer, waardoor het schip onder een kleine helling. Ook onder ruwe weersomstandigheden kunnen warme maaltijden makkelijk bereid worden.
Het schip kan worden gezeild met een kleine bemanning (2 personen), ook over grotere afstanden per etmaal. De zeewaardigheid staat buiten kijf. De mast, wanten, stagen en gieken zijn bestand zijn tegen zwaar weer. Alle luiken, deuren, ramen en patrijspoorten weerstaan binnenkomende en overslaande brekers. De Powerhouse Boat is zelfrichtend en zal dus altijd uit zichzelf weer recht overeind komen. Achter de stuurhut loopt het dek over in de kuip, met een doorgang aan zowel bak- als stuurboordzijde. Dus je hoeft niet te klauteren en het grote voordeel bij zwaar weer is evident: de kuip loopt sneller leeg dan dat er zich water in kan verzamelen.
Over veiligheid is goed nagedacht. Het schip voelt sowieso zeer stabiel en dankzij de hoge zeereling kunnen ook kleine kinderen mee aan boord. Het antislipdek is gemaakt van een nagenoeg onverwoestbare kunststof en dempt bovendien het geluid van voetstappen. Overal op het dek is voldoende loopruimte en vooral op het voordek is een zee aan ruimte (om te werken en te relaxen).
Op de werf wordt gewerkt met een keur aan materialen. Van verduurzaamd Plato hout tot gerecyclede PET-flessen. Voor de Powerhouse Boat is een uitgekiende balans gevonden van conventionele materialen uit de bouwmarkt tot hoogwaardige kunststoffen en coatings, zoals HDPE (High Density Polyethyleen). De basis is staal, met hier en daar aluminium of rvs, afgewerkt met verfsoorten zonder oplos- of conserveringsmiddelen. Alles moet vochtafstotend zijn en gebruikt kunnen worden bij temperaturen van -30°C tot +80°C.
Maak kennis met het unieke concept Powerhouse Boat van Dick Gilles.
"*" geeft vereiste velden aan